تأثیر آموزش محاسبه ذهنی – چرتکه ای بر مهارت حل مسأله ریاضی دانش آموزان مقطع ابتدایی

چکیده
هدف از اجراي این پژوهش، مقایسه تأثیر آموزش محاسبه ذهنی – چرتکه ای بر مهارت حل مسأله ریاضی در دانش آموزان آموزش دیده و آموزش ندیده مقطع ابتدایی است. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی از نوع علی- مقایسهاي است. جامعه آماري پژوهش، دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه 3 شهر کرج است. نمونه آماري، شامل 60 نفر گروه آموزش دیده و 120 نفرگروه آموزش ندیده است که حجم آن با فرمول کوکران تعیین شد و به روش تصادفی خوشه اي چند مرحله اي انتخاب گردیدند . جمع آوري داده ها با استفاده از پرسش نامه حل مسأله ریاضی، پرسش نامه محاسبه عددي بر اساس آزمونهاي استاندارد تیمز و دقت و تمرکز از آزمون هاي استاندارد وکسلر می باشد. براي تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهاي آمار استنباطی و نرم افزار استفاده گردید. نتایج نشان داد که دانش آموزانی که آموزش محاسبه ذهنی – چرتک ه ای را فرا SPSS آماری گرفته بودند و آنهایی که فاقد این آموزش بودند، از نظر مؤلفه های سرعت در حل مسأله ریاضی، دقت و تمرکز و محاسبه عددي تفاوت معنی دار دارند. به طوري که دانش آموزان آموزش دیده در مؤلفه هاي یاد شده دارای نمرات بالاتر و موفق تر بودند. یافته ها نشان داد که در مؤلفه شناخت راهبرد هاي حل مسأله ریاضی، در راهبردهاي زیرمسأله، رسم شکل، روش نمادین و حل مسأله ساده تر تفاوت معنی دار وجود دارد، در حالی که در راهبردهاي الگویابی، الگوسازي و حدس و آزمایش تفاوت معنی داري مشاهده نشد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.